Bestuurslid, coördinator chauffeursdiensten en chauffeur bij Buurtbus Ammerzoden
Sinds acht jaar is Gijs Hobo actief voor de Buurtbus Ammerzoden. Als coördinator plant hij de diensten van de chauffeurs. Het plannen is altijd een behoorlijke klus maar het lukt altijd weer. Momenteel is er een tekort aan chauffeurs en ook door de coronamaatregelen zijn enkele afgehaakt.
Dat is jammer want het is juist erg leuk om te doen. Gijs rijdt zelf ook twee ochtenden per week als chauffeur op de Buurtbus van lijn 266. Hij is dit gaan doen omdat hij graag auto rijdt en het leuk vindt een praatje te maken met deze of gene.
De ritten zijn weliswaar steeds dezelfde route maar de contacten zijn steeds weer anders en de mensen zijn dankbaar dat ze veilig op de plaats van bestemming aankomen.
Of het nu scholieren zijn, mensen die naar het station moeten of naar het werk gaan, er is altijd wel een praatje te maken. Door corona is dat laatste wel iets minder geworden is. De chauffeur zit nu achter een glazen scherm, afgeschermd van de passagiers. En de passagiers dienen, net als overal in het openbaar vervoer, een mondkapje te dragen. Hierdoor is een praatje maken met de passagiers soms lastig en dat is wel jammer.
Overigens maakt Gijs inmiddels ook ruim zes jaar deel uit van het bestuur. De Buurtbus is immers een vereniging van vrijwilligers. In de Bommelerwaard zijn er drie, verdeeld over de buslijnen 266, 267 en 268.
Arriva is de openbaar vervoer organisatie, maar de Buurtbus voert de diensten uit. De zwager van Gijs reed vele jaren geleden op een buurtbus in Brabant dus kende hij het bestaan. Toen is Gijs gevraagd door een kennis uit het dorp die ook op lijn 266 rijdt.
Gijs wilde echter eerst even aanzien hoe het beviel het ‘met pensioen’ zijn. Maar na een half jaar is hij toch gezwicht en is sindsdien enthousiaste vrijwilliger.
Om bij de Buurtbus te rijden is een gewoon personenrijbewijs al voldoende maar voor men start, krijgen chauffeurs eerst een medische keuring. Zij rijden tenslotte mensen en dat moet veilig gebeuren. Bovendien hebben de meeste chauffeurs een leeftijd van 65plus.